I det gamle sløjdlokale på Hornum Skole samles elever fra flere dele af Vesthimmerlands Kommune på EUD 8 og 9 holdene. Før var de skoletrætte, og de trivedes ikke i deres gamle klasser, men nu er fraværsprocenten dalet.

Af Laura Haaning Sigh

og Aksel Zakarias



EUD 8 og 9 klasselokalet har hjælpeplakater på alle vægge. Foto: Mikkel Brandt


Det er ikke til at se, at klasselokalet på 1. sal tidligere var skolens sløjdlokale. Der er borde og stole som i et almindeligt klasselokale, og væggene er plastret til med med gangetabeller, kommaregler, solsystemet og “to be” i nutid.

”Dem må eleverne gerne kigge på til eksamen,” fortæller Henrik Bygholm, der er en af pædagogerne tilknyttet EUD 8 og 9 holdet i Vesthimmerlands Kommune. Eleverne holder til i lokalerne på Hornum Skole, hvor de får undervisning tre dage om ugen. De resterende to bruges på erhvervsskolen i Aars, hvor eleverne i perioder på fire til seks uger får lov til at prøve kræfter med forskellige erhvervsuddannelser.

Et tilbud for bønder

Mellem hjælpeplakaterne har der også sneget sig et avisudklip af en kvinde i lingeri ind, og i lokalet, der tidligere var materialeopbevaring i forlængelse af sløjdlokalet, kan eleverne sidde i pauserne og se videoer med John Deere traktorer og snakke om scootere, damer og gearknopper. Henrik Bygholm understreger, at det EUD 8 og 9 tilbud, de har på Hornum Skole, ikke bare kan overføres direkte til en hvilken som helst anden kommune.

”Det fungerer godt, fordi de fleste af vores elever er bønder, og de er gode til at arbejde hårdt og længe. Det passer perfekt til området, og det er derfor svært at kopiere direkte til alle andre steder i landet.”

Ifølge Henrik er det derfor også normalt, at eleverne møder op i arbejdstøj og sikkerhedssko – og møder man op i andet, kan man hurtigt se, at man skiller sig ud. Han fremhæver særligt idrætsundervisningen om fredagen.

“Det er et syn for guder. De spiller fodbold i deres overalls og med knæpuder.


Henrik Bygholm sidder som regel bagerst i klasselokalet og holder øje, når der er undervisning. Foto: Mikkel Brandt


I øjeblikket er der dog stille i det gamle sløjdlokale, og den håndskrevne dagsplan på tavlen er over to uger gammel. Hvert skoleår har eleverne i EUD 8 og 9 klassen to gange tre ugers praktik, hvor de får lov til at komme ud på en arbejdsplads og blive klogere på, hvad de gerne vil efter 9. klasse – eller hvad de i hvert fald ikke vil. Det er ifølge Henrik lige så vigtigt at finde ud af. Lige for tiden er de i gang med den sidste af de to praktikker i dette skoleår.

Faktaboks – EUD 8 og 9:

• Eleverne er på erhvervsskolen to dage om ugen og får undervisning på Hornum Skole tre dage om ugen

• De undervises kun i dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi – og skal også kun til eksamen i disse fire fag

• Der er ingen lektier

• To gange hvert skoleår er de i tre ugers praktik i en virksomhed

• En del af læringen på forløbet går også ud på at blive klar til at komme ud i en virksomhed. Det indebærer bl.a. at man møder til tiden, ikke bruger sin telefon i timerne, melder sig syg, hvis man ikke er rask, at man ikke skal bruge sin telefon i timerne, og at man ikke diskuterer, når man bliver bedt om noget

Murer eller liftmontør?

Dresscoden har dog ikke ændret sig, når man besøger Mathias Poulsen i hans praktik hos virksomheden Versalift, der laver mandskabslifte monteret på køretøjer. Han byder velkommen med hænderne hvilende i smækken på sine overalls og viser stolt rundt på hele arbejdspladsen, hvor han fortæller, hvad der laves i de forskellige afdelinger.

Mathias Poulsen, der går i 9. klasse, har også været i praktik tre andre steder i løbet af sin tid i EUD 8 og 9, og det kan vise sig at blive en udfordring for ham.

”Jeg har fået tilbudt læreplads tre af de steder, jeg har været i praktik,” fortæller han med et skævt smil og finder telefonen frem fra arbejdsbuksernes brystlomme for at lede efter en udtalelse fra et af de andre steder.

”Den er jeg jo nødt til at være lidt stolt af,” siger han og beder Henrik om at læse den op. Han har ikke selv lyst, fordi han efter sigende stammer, når han læser op.

“Kære Mathias, hvor er vi glade for, at du stopper nu…” Henrik stopper med et glimt i øjet, der tydeligt viser, at de to er vant til at lave sjov med hinanden og læser derefter den rigtige udtalelse op, der indeholder rosende ord og en påmindelse om at tage kontakt til virksomheden igen, hvis han ender med at gå ind i deres fag.

Udfordringen for Mathias består derfor i at finde ud af, om han vil være murer, VVS’er eller lift montør – han er sikker på en læreplads uanset hvad. Beslutningen skal dog snart tages, og han er ikke helt sikker på, hvad han vil vælge. Han har længe drømt om at blive murer, men har også fundet ud af, at det er et hårdt fag – og samtidig er han blevet ret glad for at være hos Versalift.

“Det er overvældende, at der er tre virksomheder, der gerne vil tilbyde mig en læreplads. Jeg er ikke sikker på, hvad jeg skal vælge, men jeg bliver nødt til bare at følge min mavefornemmelse.”

Mathias Poulsen er i øjeblikket i praktik hos Versalift i Farsø. Foto: Mikkel Brandt

Mindsker skoletræthed og fravær

At Mathias nu har fået tilbudt tre lærepladser, virkede ikke sandsynligt, inden han kom i EUD 8 og 9. Han trivedes ikke i skolen, og lærerne havde svært ved at finde ud af, hvad de skulle stille op med ham.

“Før kunne jeg kun gå i skole til kl. 12. Jeg kunne ikke passe mine ting. EUD har givet mig ro i hovedet og gjort mig til et gladere menneske. Når jeg er i praktik, står jeg op kl. 5 og har fri kl. 15, men tiden flyver afsted, og jeg har det sjovt”

Netop de elever, der er skoletrætte, måske har læsevanskeligheder og lærer bedre, når de får lov til at bruge læringen til noget fysisk, er den slags elever, de kan løfte i EUD 8 og 9 på Hornum Skole. De elever, der f.eks. har problemer med et misbrug eller har brug for at komme i en specialklasse, er de nødt til at sige nej til. Det er ikke den slags elever, tilbuddet er lavet til.

“Vores elever er ganske normale mennesker, der bare har haft en dårlig skolegang. Elever med andre udfordringer er vi slet ikke gearet til, så vi kan ikke bare sige ja til alle typer elever,” forklarer Henrik Bygholm.

Ifølge ham er det især elevernes fraværsprocent, der vidner om, at EUD 8 og 9 er et forløb, der fungerer for eleverne.

“Vi går meget op i fraværsprocent. Det er en god måde at måle trivsel på. Hvis du ikke kan lide din skole, så kommer du heller ikke.”

Flere af eleverne er ifølge Henrik gået fra at have mere fravær end fremmøde til kun at have nogle få procents fravær, efter de er startet i klassen. De må derfor kunne lide at være i EUD 8 og 9 klassen.