Gødvad Efterskole er ikke bare hvilken som helst efterskole. Ingen eksamener, ingen lektier. Til gengæld er der landbrug, musik og glade unge mennesker, som får lov til at finde ud af, hvad lige præcis de er gode til 

Af Aksel Zakarias

Først skal man forbi Jehovas Vidner, dernæst Rudolf Steiner børnehaven, og dér, for enden af den lille vej, finder man Gødvad Efterskole. I naturskønne Silkeborg ligger skolen, som har specialiseret sig i at håndtere unge mennesker med kognitive udfordringer. Specialefterskolen Gødvad slog dørene op for første gang i 1981, og de har lige siden hjulpet specialefterskolens elever med at finde en plads i samfundet. Her på stedet er der ikke fokus på afgangsprøver, opgaver og lektier. Her fokuserer man på, at skabe nogle unge mennesker med selvtillid, selvværd og velvære – for besidder man ikke det,  kan det være lige meget, om man får en uddannelse eller ej.


Gødvad Efterskole ligger i Silkeborg og åbnede for første gang i 1981 – Foto: Mikkel Brandt

Gødvad Efterskole er en af de 20 specialefterskoler, som ligger i Danmark. Samlet set er der 245 efterskoler i landet med hver deres unikke fokus og målsætninger for eleverne. Men det, at Gødvad er lektie- og prøvefri, gør stedet til noget helt særligt. Ved at fjerne de boglige fag og gøre læringen mere taktil og praktisk, gør det Gødvad helt unik.

Sådan lyder det fra Jacob Thorning, som er forstander på skolen. 

“Vores elever kommer ikke til at få en folkeskoleuddannelse. De skal ud og arbejde i vores stald, lære at lave mad i vores køkken og arbejde med træ og stål. Det er den måde vores elever lærer allermest.” 

Det myldrer med aktivitet

Og mulighed for arbejde og læring er der nok af. Går man ud af skolens gule hovedbygning, er det ikke usædvanligt at se efterskoleelever med falske overskæg, høje hatte og sminke i ansigtet. Det er skolens musik og teater-linje, som er ude i det fri for at øve deres næste forestilling. Hvis man er heldig, sidder der elever med boremaskiner i hænderne og er i færd med at samle en kæmpe støbeform ud af træ. Støbeformene er bestilt af Silkeborg Kommune, og de skal bruges til at støtte den nye motorvejsbro hen over Silkeborg motorvejen. Med en vandkande i hånden står eleverne og vander skolens køkkenhave, hvor de hvert år producerer over 4.000 løg, 3.000 porre, og grøntsager og kød nok til at være selvforsynende det meste af året. 

Måske ser man en elev komme fræsende i en traktor med en anhænger på, som er bugnende fuld af møg fra stalden. 

Her på stedet skal eleverne yde og knokle for at lære værktøjer og teknikker at kende, men det skal i høj grad også materialisere sig i færdige produkter. 

“De praktiske opgaver er vores vigtigste våben for at ruste vores elever til livet efter efterskolen,” siger Jacob Thorning, imens han træder et skridt til siden for at lade traktoren komme forbi.  


En elev, i færd med at tage traktorkørekort kommer susende forbi – Foto: Mikkel Brandt 

Eleverne udvikler sig 

Formålet med et ophold på Gødvad Efterskole er, at eleverne oplever succes. Det kan være små sejre som at lave verdens lækreste grillkylling til efterskolens fælles aftensmad. Det kan også være i en større skala som for eksempel at blive klar til et videre forløb på en STU-uddannelse (Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, red.) , efter opholdet på Gødvad er overstået. 

Men skolens ypperste formål er også at give eleverne en mulig for at opleve, at læring og skolegang ikke nødvendigvis skal være svært og opslidende. 

Fælles for eleverne er, at de har haft mange haft dårlige oplevelser i skolen. Mange har kæmpet med lektierne, andre har haft sociale udfordringer i skolen. Nu ser det dog anderledes ud. For på Gødvad Efterskole er alle lige, og eleverne kan spejle sig i hinandens historier. 

“Deres selvbillede skal forbedres, imens de går her på stedet. De skal opleve meningsfulde fællesskaber og en fornemmelse af, at de godt kan. De har ret til at deltage i fællesskabet. Vi på Gødvad ser det som en træningsbane i at forme sig selv, inden man skal ud og arbejde i den virkelige verden,” siger Jacob Thorning.